پیشینه قیمت آهن
تعریف بازار محصولات فلزی و پیشینه قیمت آهن
بازار محصولات فلزی و آهن شامل فروش محصولات فلزی توسط نهادهایی (سازمان ها، تاجران انحصاری و مشارکت) است که در زمینه تولید محصولات فلزی فعالیت می کنند که قابل مشاهده هستند.
آهن ماده ای جامد است که عموماً سفت، براق، چکش خوار، گداخت پذیر و انعطاف پذیر است و رسانایی حرارتی و الکتریکی بالایی دارد. در زیر نمونه هایی از فلزات عمومی آورده شده است. آلومینیوم، کبالت، چدن، فولاد ریخته گری، آلیاژ آهنی، طلا، نیکل، نیوبیم، فولاد ضد زنگ، فولاد، تیتانیوم، تنگستن و روی.
اندازه بازار محصولات فلزی و آهن
اندازه بازار جهانی محصولات فلزی در سال 2021 به ارزشی نزدیک به 2365.9 میلیون دلار رسید که با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 3.9 درصد از سال 2016 افزایش یافته است. انتظار می رود این بازار از 2365.9 میلیون دلار در سال 2021 به 3543.6 میلیون دلار در سال 2026 رشد کند. نرخ 8.4٪. انتظار می رود که اندازه بازار جهانی محصولات فلزی از سال 2026 با 7.2 درصد رشد کند و در سال 2031 به 5010.3 میلیون دلار برسد.
رشد در دوره تاریخی ناشی از رشد اقتصادی قوی در بازارهای نوظهور، رشد سریع در صنعت خودروسازی، پیشرفت سریع فناوری و گسترش بخش فولاد است. عاملی که بر رشد در دوره تاریخی تأثیر منفی گذاشت، محدودیتهای تجارت آزاد، افزایش هزینهها، شفافیت و مسائل مدیریت زنجیره تأمین، ظرفیت مازاد در بازار فلزات اساسی و COVID-19 بود.
در آینده، بهبود کارایی کارخانه، افزایش استفاده از آلومینیوم به عنوان یک جایگزین سبک وزن و ارزان تر، مصرف فلز توسط بخش هوافضا و سرمایه گذاری در زیرساخت ها باعث رشد بازار خواهد شد. عواملی که می توانند مانع رشد بازار محصولات فلزی در آینده شوند عبارتند از: نوسانات قیمت مواد اولیه، وجود جایگزین و افزایش تقاضا برای خودروهای برقی.
محرک های بازار محصولات فلزی و قیمت آهن
عوامل کلیدی بازار محصولات فلزی عبارتند از:
بهبود در راندمان کارخانه و قیمت آهن
بسیاری از شرکت های محصولات فلزی از روباتیک و اتوماسیون برای بهبود کارایی و بهره وری کارخانه استفاده می کنند. حسگرها در ماشینهای مختلف برای دسترسی به دادههای ارزشمند برای بهبود کارایی و کاهش خرابیهای احتمالی استفاده میشوند. به عنوان مثال، بر اساس گزارش گروه مشاوره بوستون (BCG)، انتظار می رود تا سال 2025، 1.2 میلیون ربات صنعتی مستقر شوند، بنابراین نشان دهنده افزایش استفاده از فناوری اتوماسیون و روباتیک برای بهبود بهره وری و کاهش هزینه های تولید است. بر اساس گزارشیک شبکه خدمات حرفه ای جهانی است)، 16٪ از مدیران شرکت های فلزی جهانی قبلاً در رباتیک برای تولید فلز سرمایه گذاری کرده اند، 31٪ از مدیران برنامه هایی را برای سرمایه گذاری احتمالاً در رباتیک برای فناوری جدید تنظیم کرده اند. و 42 درصد مایل به سرمایه گذاری روی روباتیک در آینده نزدیک هستند. علاوه بر این، در این گزارش آمده است که 63 درصد از مدیران شرکتهای تولید فلز در حال بررسی سرمایهگذاری در اتوماسیون هستند. نمونه هایی از شرکت هایی که ربات های صنعتی را به شرکت های فلزی ارائه می دهند بنابراین، بازده کارخانه بهبود یافته انتظار می رود رشد بازار محصولات فلزی را افزایش دهد
محدودیت های بازار محصولات فلزی
محدودیت های اصلی در بازار محصولات فلزی و آهن عبارتند از:
نوسان قیمت مواد اولیه
افزایش قیمت مواد اولیه آهن برای تولید محصولات فلزی می تواند مانع رشد بازار شود. با افزایش هزینه های ورودی، به ویژه مواد خام مانند فولاد، هزینه تولید برای اکثر تولیدکنندگان افزایش یافته است. فلز تقریباً 70 درصد از کل مصرف مواد خام در بخش هایی مانند خودرو را تشکیل می دهد. در بازار آسیا، بازار قیمت ورق سرد (CRC) شاهد احساسات متفاوتی در سه ماهه دوم سال 2022 بود. در ماه آوریل، قیمت ویل نورد سرد به دلیل بالا بودن قیمت مواد خام و زغال سنگ کک افزایش یافت. جنگ طولانی بین روسیه و اوکراین زنجیره تامین را مختل کرد و قیمت مواد خام را در میان تقاضای سنتی بالا از آوریل تا ژوئن افزایش داد. با این حال، به دلیل کاهش تقاضای داخلی و معاملات محدود، قیمت CRC در ماه مه و ژوئن کاهش یافت. بنابراین، نوسانات قیمت مواد اولیه میتواند تاثیر منفی بر رشد بازار محصولات فلزی داشته باشد